МЕТОДИЧНІ
РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВИВЧЕННЯ МИСТЕЦЬКИХ ДИСЦИПЛІН В НОВОМУ 2018-2019 НАВЧАЛЬНОМУ
РОЦІ
В Україні,
як і в усьому світі, набирає ваги так зване покоління Y, або “діти
тисячоліття”, які народилися між 1990 і 2000 роками. Їхні погляди, спосіб життя
кардинально відрізняються від старших поколінь. Досить поглянути на організацію
офісів провідних технологічних корпорацій, щоб зрозуміти, на що орієнтується
креативний клас, який визначає обличчя сучасної економіки. Для них немає
чіткого розмежування між роботою, навчанням і відпочинком. Робота не
обов’язково має бути серйозною і нудною. Життя для них – це постійне творення,
гармонія між зароблянням коштів, пізнанням нового, самовдосконаленням, грою та
розвагою.
На підході
покоління Z. Сучасні діти значно відрізняються від попередніх поколінь. Вони не
обов’язково будуть поділяти погляди старших. Яке життя оберуть сьогоднішні
першокласники? Якою б не була відповідь, майбутнім поколінням українців маємо
запропонувати школу, яка буде для них сучасною.
Виклики часу зумовили розроблення
Концептуальний засад реформування середньої освіти, які проголошують збереження
цінностей дитинства, необхідність гуманізації навчання, особистісного підходу,
розвитку здібностей учнів, створення навчально-предметного середовища, що в
сукупності забезпечують психологічний комфорт і сприяють вияву творчості дітей.
Формування нового покоління дітей і підлітків
нового тисячоліття не можливо без мистецтва, яке стає органічною складовою
загальної середньої освіти. В Законі України «Про освіту» зазначається, що
метою повної загальної середньої освіти є різнобічний розвиток, виховання і
соціалізація особистості, яка усвідомлює себе громадянином України, здатна до
життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до
самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого
вибору та самореалізації, трудової діяльності та громадянської активності. Ця
мета реалізується і через мистецьку освіту, яка перебуває в періоді
реформування і оновлення.
Згідно проекту нового базового закону
“Про освіту”, концепції Нової української школи в новому навчальному році
розпочинається упровадження нового змісту освіти, який заснований на формуванні
компетентностей, потрібних для успішної самореалізації в суспільстві.
Провідною метою кожної освітньої
реформи, в тому числі нинішньої, є підвищення якості освіти. Зміст навчання
предметів художньо-естетичного циклу (освітньої галузі «Мистецтво») в загальній
середній школі спрямовані на розвиток емоційно-почуттєвої сфери учнів,
формування їх художньо-образного, асоціативного, критичного мислення; створення
сприятливих умов для продукування креативних ідей, реалізацію власних творчих
потреб у художній діяльності та пізнанні, засвоєння образного змісту творів
мистецтва, що відкриває широкі можливості ефективного впливу на формування
патріотизму, моралі та інших загальнолюдських цінностей в школярів.
У 2018-2019
навчальному році мистецька освіта реалізується через навчальні предмети
«Мистецтво» (1 клас), предмети «Музичне мистецтво», «Образотворче мистецтво» та
інтегрований курс «Мистецтво»( в початковій школі 2-4 класи та базовій основній
школі 5-7 класи) та інтегрований
навчальний курс «Мистецтво» (в основній школі та старшій школі 8-9 клас),
інтегрований навчальний курс за вибором «Мистецтво» ( в старшій школі 10-11
класи).
Викладання
мистецьких дисциплін в початковій школі
Серед
чинників, які забезпечують якість початкової ланки загальної середньої освіти
наступні:
• повне і
своєчасне охоплення навчанням усіх дітей молодшого шкільного віку;
•
різнобічне використання досягнень дошкільного періоду;
•
осучаснення та оздоровлення освітнього середовища;
•
впровадження методик особистісно і компетентнісно зорієнтованого навчання,
виховання і розвитку молодших учнів;
•
технологічність методик навчання;
• моніторинговий
супровід освітнього процесу;
• адекватна
підготовка педагогічних кадрів тощо.
Вчителі
мистецьких дисциплін початкової ланки повинні орієнтуватися на основні
компоненти Концепції Нової української школи, серед яких: новий зміст освіти, заснований на формуванні
компетентностей, потрібних для успішної самореалізації в суспільстві;
орієнтація на потреби учня в освітньому процесі, дитиноцентризм; наскрізний процес виховання, який формує
цінності; педагогіка, що ґрунтується на партнерстві між учнем, учителем і
батьками.Особливу увагу слід приділити вивченню мистецьких дисциплін в 1 класі.
Викладання
мистецтва в 1 класі
Вивчення предметів мистецького циклу в
1 класі початковій школі базується на основі Державного стандарту початкової школи
(2017 р) та двох типових програм «Мистецтво» (колективу авторів під
керівництвом Р.Шияна та колективу авторів під керівництвом О.Савченко).
Метою
навчання мистецтва у 1 класі початкової школи є всебічний художньо-естетичний
розвиток особистості дитини, освоєння нею культурних цінностей у процесі
пізнання мистецтва; плекання пошани до вітчизняної та зарубіжної мистецької
спадщини; формування ключових, мистецьких предметних та міжпредметних
компетентностей, необхідних для художньо-творчого самовираження в особистому та
суспільному житті.
Відповідно
до окресленої мети, головними завданнями навчання мистецтва у 1 класі
початкової школи є:
● збагачення духовного світу учня / учениці
під час сприймання мистецтва та художньої творчості; виховання пошани до
національної і світової культурної спадщини;
● набуття досвіду творення художніх образів
через опанування елементарними мистецькими вміннями; розвиток загальних і
спеціальних мистецьких здібностей;
● розкриття творчого потенціалу особистості;
стимулювання художньо-образного мислення, художніх інтересів; виховання
естетичного смаку; сприяння творчому самовияву та розвитку індивідуального
стилю учня / учениці через мистецтво;
● розвиток уміння інтерпретувати твори
мистецтва, висловлювати враження та особистісне ставлення до них; засвоєння
початкових знань про види мистецтва, особливості їхньої художньо-образної мови,
зокрема у взаємозв’язках;
● формування вміння презентувати й
оцінювати власну творчість, плекання потреби у самовдосконаленні;
● формування вміння взаємодіяти з іншими
через мистецтво, виявляти зв’язки мистецтва з природним і соціокультурним
середовищем;
● виховання здатності застосовувати
мистецтво для отримання задоволення та емоційного самопізнання.
Реалізація
поставленої мети здійснюється за змістовими лініями: «художньо-творча
діяльність», «сприймання та інтерпретація мистецтва», «комунікація через
мистецтво», які окреслюють одну з моделей досягнення загальних цілей освітньої
галузі та розкривають основну місію загальної мистецької освіти.
Змістова
лінія «Художньо-творча діяльність» націлює на розвиток креативності та
мистецьких здібностей учнів через практичне освоєння основ художньої мови
різних видів мистецтва та способів художньо-творчого самовираження. Ця змістова
лінія реалізується через формування в учнів умінь застосовувати різні виразні
засоби творення художніх образів, імпровізування та естетичного перетворення
довкілля.
Змістова
лінія «Сприймання та інтерпретація мистецтва» спрямована на пізнання цінностей,
що відображають твори мистецтва. Її
реалізація передбачає розвиток емоційної сфери учнів, збагачення естетичного
досвіду, формування в них умінь сприймати, аналізувати, інтерпретувати,
оцінювати мистецтво, виявляючи до нього емоційно-ціннісне ставлення.
Реалізація
змістової лінії «Комунікація через мистецтво» націлена на соціалізацію учнів
через мистецтво, усвідомлення ними свого «Я» (своїх мистецьких досягнень і можливостей). Змістова лінія
передбачає формування в учнів умінь презентувати себе і свої досягнення,
критично їх оцінювати, взаємодіяти з іншими через мистецтво у середовищі,
зокрема у різних культурно-мистецьких заходах, обговореннях тощо, а також
формування уявлень про можливість і способи регулювати свій емоційний стан завдяки
мистецтву.
Опанування
учнями мистецтва у початковій школі ґрунтується на засадах компетентнісного,
особистісно зорієнтованого, діяльнісного, ігрового та інтегративного підходів.
Мистецька освітня галузь в 1 класі може
реалізуватися через інтегрований курс або предмети вивчення за окремими видами
мистецтва: наприклад, музичне мистецтво, образотворче мистецтво тощо за умови
реалізації упродовж циклу навчання всіх очікуваних результатів галузі.
Організація
освітнього процесу в 1 класі повинно основуватися на поєднанні діяльнісного
підходу та інтегровано-предметній основі з переважанням ігрових методів
навчання.
Вчитель
мистецтва 1 класі повинен пам’ятати, що початок навчання у школі – визначний
момент у житті дитини, який кардинально змінює весь спосіб її буття. В основі
навчання молодших школярів перебуває взаємодія дітей і дорослих – гра, спільна
праця, пізнання, спілкування. Поступово дитина стає активним учасником цього процесу.
Вона спільно з учителем визначає мету, відкриває нові знання, засвоює навчальні
дії, експериментує, несе відповідальність за свою роботу. Тож, важливо відразу
уникнути авторитарного впливу на особистість дитини,встановити й підтримати
добрі стосунки, довіру у спільній діяльності.
Рушійною
силою навчання у молодших школярів 1 класу постають пізнавальні інтереси.
Організовуючи будь-яку діяльність, передусім вона має викликати в учнів певну
зацікавленість.
На уроках
мистецтва доцільно використовувати роботу в малих групах, командну та
індивідуальну творчу роботу школярів. Відчуття спільноти створює в учнів 1
класу бажання вимагати, щоб інші були відповідальними за поведінку, навчання,
повагу та доброту.
Основні
види діяльності на уроках мистецтва в 1 класі базуються на змістових лініях,
які передбачають спів, музичне сприймання, музикування, рух під музику,
музично-дидактичні, рухові ігри, інсценізації, різні види імпровізацій
(вокальну, пластичну, ритмічну) тощо. На уроках мистецтва вчитель використовує
ігрові, інформаційні, інтеграційні, мистецькі та інші технології. Вчитель може
самостійно створювати або використовувати навчально-методичні, дидактичні
засоби навчання, використовувати візуальний супровід навчання, навчальний
підручник, альбоми, робочі зошити тощо. Вчитель самостійно планує навчальну
діяльність з предмета, виходячи із тематичної побудови обраного підручника з
«Мистецтва» для учнів 1 класу.
На допомогу
вчителю мистецтва електронна платформа «Нової українсої школи», яка допомагає
учителям конструювати навчальні програми предметів або курсів і містить:
методичні рекомендації з конструювання навчальних програм предметів та курсів;
навчальні курси згідно з конкретними очікуваними результатами заосвітніми
галузями; засоби оцінювання навчальних досягнень учнів.
Електронна
платформа «Нова українська школа», www.nus.inf.ua
Електронна
платформа «Нова українська школа», www.nus.org.ua
Викладання
мистецьких дисциплін в 2-4 класах
Вивчення предметів мистецького циклу в
2-4 класах початковій школі базується на основі Державного стандарту початкової
школи (2017 р) та оновлених типових освітніх програм (2016 р., наказ
Міністерства освіти і науки України від 05.08.2016 № 948 «Про затвердження змін до навчальних програм
для 1-4-х класів загальноосвітніх навчальних закладів»).
Компетентнісно
орієнтовані уроки мистецьких дисциплін сприяють цілісному сприйняттю
навчального матеріалу, формуванню системного мислення, позитивного емоційного
ставлення до пізнання. Одним із пріоритетних завдань навчання мистецтву в
початковій школі має стати встановлення міжпредметних зв’язків у вигляді моментів включення в урок запитань
і завдань з матеріалу інших навчальних предметів, що мають допоміжне значення
для вивчення теми й сприяють глибшому сприйманню та осмисленню певного поняття,
залученням додаткового матеріалу, використанню інформаціно-цифрових і
мультимедійних технологій.
Реалізація
компетентнісного підходу в навчанні молодших школярів передбачає розширення
діапазону форм організації навчання, методів та способів навчальної взаємодії у
взаємозв’язку урочної та позаурочної діяльності. Тож із метою застосування
учнями здобутих у процесі навчальної діяльності знань, умінь і навичок у
позаурочний час можуть організовуватися різноманітні виховні заходи.
У випадках,
коли програмовий матеріал різних навчальних предметів дозволяє інтегрувати його
в межах одного навчального дня, можуть організовуватися так звані «тематичні
дні», коли всі уроки за розкладом спрямовують на реалізацію єдиної виховної
мети, що знаходить логічне продовження у виховному заході.
Резервом
оптимізації навчального процесу на компетентнісних засадах є його практична
спрямованість. З цією метою пропонується розширення діапазону організаційних
форм, методів навчання, способів навчальної взаємодії, з огляду на формування
способу дій, що передбачає залучення учнів до практичної діяльності.
Пріоритет
належить засвоєнню навчального матеріалу у процесі екскурсій, квестів,
організації і проведення конкурсів, зустрічей, практикумів. Серед методів
навчання мають домінувати інтерактивні, методи навчання у русі, а діапазон
навчальної взаємодії школярів має розширюватися поступово: у 2 класах - це
переважно робота в парах і в малих групах (3 учні), у 3-4 класах – групова,
командна робота.
Для
формування і перевірки предметних компетентностей учитель має спиратися на
систему інтегрованих завдань, спрямованих на застосування учнями способів
навчально-пізнавальної діяльності, знань, умінь і навичок для розв’язання
певних задач у змодельованих життєвих ситуаціях.
Викладання
мистецьких дисциплін в 5-9 класах
Вивчення предметів мистецького циклу в
5-9 класах основної школи продовжує базуватися на основі Державного стандарту
базової основної загальної середньої освіти (2017 р) та оновлених типових
освітніх програм (2016 р.).
Мистецька
педагогіка загальноосвітньої ніколи, спираючись на спільну діяльність учителя і
учнів, домагається органічної єдності методів навчання, що орієнтують на
розв'язання дидактичних завдань, та методів виховання, спрямованих па
формування в учнів ціннісного ставлення до світу і до себе. Методи мистецької
педагогіки пов'язані з дидактичними (методами, що розкривають специфіку
окремих етапів навчання) і з загальнодидактичними методами, що відображають
загальні способи досягнення мети освіти. Мистецтво має стати відкритою
інтонаційно-образною моделлю входження дитини у світ культури, тому необхідно
надати методам, формам і педагогічним технологіям діалогічного характеру. Саме
діалогічна стратегія педагогічної взаємодії (діалог із митцем, внутрішній діалог)
забарвлена позитивними емоційно-естетичними переживаннями, захопленням музичною
діяльністю. Предмети мистецтва в основній загальноосвітній школі мають важливе
естетико-виховне спрямування, якому підпорядковуються дидактичні завдання, тому
вчитель має сприяти зростанню в учнів
інтересу до мистецтва, розвитку здатності емоційно реагувати на художні твори і
знаходити в них особистісний смисл.
Опанування
учнями мистецтва в основній школі ґрунтується на засадах компетентнісного,
особистісно зорієнтованого, діяльнісного та інтегративного підходів.
Компетентнісний
підхід сприяє формуванню предметних, міжпредметних і ключових компетентностей.
Особистісно
зорієнтований підхід забезпечує розвиток в учнів індивідуальних художніх
здібностей (музичних, образотворчих та ін.), творчого потенціалу.
Діяльнісний
підхід спрямований на розвиток художніх умінь і здатності застосовувати їх у
навчальній та соціокультурній практиці.
Інтегративний
підхід виражається в акцентуванні взаємодії різних видів мистецтва в рамках освітньої
галузі та пошуку міжпредметних зв’язків із предметами інших освітніх галузей,
інтеграції шкільного навчання мистецтв із соціокультурним середовищем.
Творчість
учителя полягає в самостійному і диференційованому застосуванні орієнтовного
матеріалу, здатності змінювати його в межах запропонованої структури при
написанні поурочних методичних розробок, доборі художньо- практичних завдань.
Однією з умов ефективного впровадження мистецтва в старшій школі є створення
художньо-естетичного середовища в навчальному закладі (картинні галереї,
мистецькі світлиці, художні майстерні) та активна взаємодія з навколишнім
соціокультурним середовищем, закладами культури (музеями, філармоніями,
театрами) з урахуванням індивідуальних здібностей, інтересів і потреб учнів.
Передбачається організація зустрічей з митцями та іншими представниками, а
також використання різноманітних форм позаурочних занять, пов’язаних зі
специфікою класів різного профілю.
На уроках
повинна панувати атмосфера піднесеності, яка сприятиме створенню естетичної
аури, передачі духовної енергії мистецьких шедеврів. Впровадження сучасних
медіа-засобів, зокрема комп’ютерних технологій у процесі викладання художньої
культури передбачає користування СD-інформацією з мистецтва, мережею Інтернет.
Музичне мистецтво
навчальна програма для
загальноосвітніх навчальних закладів
1-4 клас
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Навчальна програма з музичного мистецтва для 1- 4
класів загальноосвітніх навчальних закладів розроблена відповідно до Державного
стандарту початкової загальної освіти. Програма визначає концептуальні підходи
до музичної освіти учнів початкових
класів, конкретизує музично-освітні завдання, розподіляє художньо-педагогічний
матеріал, враховує національні музично-педагогічні традиції та сучасні
тенденції розвитку національної та світової музичної культури.
В основу програми покладено провідні
положення сучасної музичної педагогіки, а саме:
визначення мети загальної музичної освіти у широкому культурологічному
контексті; підхід до сприймання музики
як основи загальної музичної освіти;
ставлення до музичного мистецтва
як джерела і предмета духовного спілкування. Програмою передбачено
неперервність і наступність завдань і змісту музичної освіти у початковій та
основній школі; Варіативність її змісту та поліхудожність, що реалізується
через встановлення зв’язків між музикою та іншими видами мистецтва.
Програма
ґрунтується на таких принципах
музичної педагогіки:
·
орієнтації на духовний розвиток особистості засобами
музичного мистецтва;
·
зв’язку музики з життям;
·
опори на три типи
музики – пісню, танець, марш;
·
активізації музичного мислення;
·
єдності емоційного і свідомого, художнього і
технічного;
·
взаємодії мистецтв;
·
особистісно-діяльнісного підходу, визнання самобутності й самоцінності
особистості учня.
У програмі реалізовано ідею загальної
музичної освіти учнів на основі української національної музичної культури як
складника світової. Її суть
полягає у ставленні до музичного мистецтва як невід¢ємної частини духовного життя народу; у зверненні до народної музичної творчості
крізь призму її життєвих зв’язків із духовним, матеріальним та практичним
світом людини; у розгляді української музичної культури в діалектичній єдності
з музикою інших народів; у вивченні
професійної музики крізь призму її фольклорних джерел; у розкритті естетичного змісту української
народної і професійної музики на основі осягнення учнями суті й особливостей
музичного мистецтва.
Мета і завдання музичної освіти учнів 1-4 класів
зумовлені соціальними функціями музичного мистецтва, вимогами Державного
стандарту початкової загальної освіти.
Метою музичної освіти в початковій школі є формування основ музичної культури учнів як
важливої і невід’ємної частини їхньої духовної культури, комплексу ключових,
міжпредметних і предметних компетентностей у процесі сприймання й інтерпретації кращих зразків
української та світової музичної культури, а також формування естетичного досвіду,
емоційно-ціннісного ставлення до мистецтва. Ця мета конкретизується в
основних завданнях, спрямованих на формування базових освітніх
компетентностей та загальний естетичний розвиток учнів:
· введення учнів у
світ добра й краси, відбитий у музичних творах, засвоєння ними початкових знань про особливості художньо-образної мови
музичного мистецтва;
· розвиток
чуттєво-емоційного сприйняття навколишнього світу крізь призму музичного мистецтва, прилучення учнів
до животворного джерела людських почуттів і переживань, втілених у музиці;
· збагачення
емоційно-естетичного досвіду учнів, підведення їх до осягнення
художньо-образної суті музичного мистецтва в його найпростіших втіленнях;
· сприяння розвитку
образного мислення, уяви, загальних та музичних здібностей учнів;
· формування здатності до різних видів
активної музично-творчої діяльності, опанування елементарними практичними вміннями та навичками;
· формування
універсальних (духовних, моральних, громадянських, естетичних) якостей творчої
особистості;
· виховання ціннісного
ставлення до музичного мистецтва.
Змістове наповнення програми передбачає
формування в учнів світоглядних, ціннісно-орієнтаційних,
навчально-пізнавальних, творчо-діяльнісних, комунікативних компетентностей, що
досягається через сприймання та
інтерпретацію творів народного і професійного музичного мистецтва, оволодіння
досвідом художньо-практичної діяльності, розвиток творчих здібностей, потреби в
міжособистісному спілкуванні та спілкуванні з творами музичного мистецтва.
Характеристика структури навчальної програми
В основу структури програми покладені різні грані музики як єдиного
цілого. Програма має тематичну побудову,
що дає змогу об’єднати різні види музичної діяльності учнів (сприймання
музики, виконання, засвоєння необхідних музичних понять і термінів, елементарне
музикування, інсценування пісень, ритмічна й пластична імпровізація, тощо) на
одному уроці.
Зміст
і послідовність тем визначаються необхідністю розвитку в учнів здатності до
співпереживання тих почуттів і станів, що виражає музика; до осягнення
художньо-образної суті музичного мистецтва у найпростіших виявах, засвоєння
елементів музичної мови; можливостями усвідомлення зв’язків музики з життям,
набуттям ними практичного досвіду. Уміннями сприймати, аналізувати і виконувати
музику учні оволодівають у тісному зв’язку із засвоєнням конкретної теми.
Тематична побудова програми (заснована на музично-педагогічній
концепції Д.Б.Кабалевського) пройшла у
свій час багаторічну масову експериментальну перевірку в школах України і
зарекомендувала себе як найбільш доцільна.
Теми програми мають не тільки навчальний, але
й музично-естетичний характер і
відкривають можливість досягнення цілісності та єдності навчального процесу не
лише в межах одного уроку, але й
протягом семестру, навчального року і всього навчального курсу.
Базова
програма передбачає свободу творчості вчителя й можливості вибору традиційних
та сучасних педагогічних методик (М. Лисенка, К. Орфа, Е.Жак-Далькроза, З.
Кодая та інших). Тому у варіативних авторських концепціях назви навчальних тем, порядок та
обсяг їх подання можуть бути іншими (за умови
відповідності Державному стандарту). При цьому мають бути використані твори з орієнтовного
або додаткового матеріалу для слухання і виконання.
Тематична структура програми
Клас
|
1 клас
Тема 1. Про що
розповідає музика
Тема 2. Музика
навколо нас
|
2 клас
Тема 1. Типи
музики
Тема 2.
Виражальне та зображальне в музиці
Тема 3. Основні
музичні жанри
Тема 4. Мова музики
|
3 клас
Тема 1. Основні властивості
музики: пісенність, танцювальність, маршовість
Тема 2. Інтонація
Тема 3.
Розвиток музики
Тема 4. Музична
форма
|
4 клас
Тема 1.
Музика мого народу
Тема 2. Музика єднає
світ
|
Найважливішим завданням уроків музики в 1
класі є послідовне збагачення музичного досвіду дітей, виховання в них навичок
сприймання і виконання музики; від якості цих занять значною мірою
залежить музичний розвиток молодших школярів у наступних класах.
Зіставлення музичних, літературних і візуальних образів сприятиме
поліхудожньому вихованню молодших школярів. Програма розкриває емоційний зміст
музики, характер творів різноманітних жанрів; допомагає учням розпізнавати
життєвий зміст музичних творів, виявляти в них ознаки зображальності; на
доступних і захоплюючих зразках ознайомлює з виражально-зображальними засобами
музичної мови, через залучення учнів до
різноманітної музичної діяльності закладає основи елементарних виконавських
умінь і навичок. Пропоновані програмою музичні твори є невеликими за обсягом,
із яскравими музичними образами.
Зміст
програми 2 класу вводить учнів у світ
пісні, танцю і маршу як головних
сфер музичної образності, що пронизують усю класичну та сучасну симфонічну й
камерну, вокальну й інструментальну музику; поглиблює уявлення учнів про
зв’язок музики з життям, допомагає усвідомити виражальні та зображальні можливості музики, осягнути
виражальне значення елементів музичної мови, повніше пізнати внутрішній світ
людини, відчути красу навколишнього світу.
Програма 3 класу підводить учнів до усвідомлення пісенності,
танцювальності й маршовості як найважливіших властивостей музики, що виростають
із пісні, танцю й маршу і роблять музику близькою, доступною й
зрозумілою людям; дає уявлення про
зв’язки музики з мовою, музичну інтонацію як основу музики і носія її життєвого змісту; про музичне мистецтво, що розгортається в
звуковому потоці як розподілений у часі
зміст; про будову музичного твору як обрану композитором форму втілення образного змісту.
Завдання програми 4 класу - допомогти учням відчути красу українського
народного музичного мистецтва, осягнути інтонаційні особливості музики
українського народу, спільні й відмінні риси народної та професійної
творчості; відчути національну своєрідність, спільне й відмінне
в музиці різних народів; підвести учнів до усвідомлення ролі музики як загальнолюдської
мови, яка, не потребуючи перекладу, є зрозумілою для людей різник країн.
Особливості організації навчально-виховного процесу
Основні ідеї програми, її тематична побудова й
змістовна наповненість визначили особливості організації музично-освітньої
діяльності учнів.
Формування музичної культури учнів - основа уроку, його зміст, який може мати
різне художньо-педагогічне втілення. Цілісність
уроку досягається завдяки єдності всіх складових елементів, оскільки в основу
його побудови мають бути покладені не різні види діяльності, а різні грані
музики як цілісного явища. Це дає можливість вносити в урок будь-які контрасти,
необхідні для підтримування уваги учнів, створювати атмосферу творчої
зацікавленості, узгоджувати
матеріал програми з рівнем розвитку учнів.
Тематизм програми передбачає творчість учителя, який може вносити корективи щодо репертуару (у межах 50%),
використовуючи додатковий та
етнорегіональний матеріал з аналогічними художньо-педагогічними якостями. Критеріями відбору музичного матеріалу є його художня цінність і
захопленість для учнів, педагогічна доцільність (чогось навчати), виховна
значимість (сприяти вихованню моральних ідеалів і естетичного смаку).
Тематична структура програми
створює умови для досягнення цілісності уроку, єдності всіх його складових елементів, оскільки в основу цієї структури покладено не
різні види діяльності учнів, а різні грані музики як єдиного цілого.
Відповідно
до концепції Д.Кабалевського, проблема
сприйняття музики не пов’язується
з жодним окремим видом діяльності.
Активне сприйняття музики – основа
музичного виховання в цілому, усіх його
ланок. Підхід до музичного сприймання як основи музичної освіти учнів
виводить на перший план завдання аналізу
й інтерпретації музичних творів. Емоційне сприйняття музики, роздуми про
неї, втілення образного змісту у виконанні створюють можливість оволодівати прийомами порівняння, аналізу,
узагальнення, класифікації різних явищ музичного мистецтва. Поглиблення сприймання
у власне музичну сферу має відбуватися природним шляхом – від комплексного
жанрово-ситуативного враження до диференційованого сприймання музичних
творів. Музичне сприймання як основа всіх інших видів музичної діяльності, у
цій діяльності й розвивається, забезпечуючи загальний музичний розвиток учнів.
Музичний репертуар програми не прив’язаний до «видів діяльності», а
поданий з метою розкриття навчальної теми. Водночас, у центрі уваги вчителя має бути музичний твір, сприйняття (осягнення) якого припускає спів (хоровий, ансамблевий, сольний), пластичне
інтонування, музично-ритмічні рухи, гру на дитячих музичних інструментах,
ігрове чотирируччя, інсценування пісень,
казок, музичних «програмних» творів у контексті навчальної теми.
У
програмі особливе місце відводиться хоровому співу, природному
способові вираження естетичних почуттів.
Навчання співу має бути тісно пов’язане з розвитком музичних здібностей і
сприяти активному, зацікавленому й творчому ставленню учнів до музики. Творча діяльність учнів може виявлятися
в розмірковуваннях про музику, в
імпровізації пісенних мелодій (мовній,
вокальній, ритмічній, пластичній), створенні нескладних мотивів,
інсценуванні сюжетів пісень, складенні елементарних танців, темброво-ритмічних супроводів, у малюнках, доборі музичних колекцій для домашньої
фонотеки тощо.
Передбачене програмою виконання музично-ритмічних рухів, спрямованих на пластичне
вираження змісту музики (пластичне інтонування, вільне диригування, танцювальні
рухи, крокування, „гра” на уявних музичних інструментах тощо), має розвивати
музичні здібності учнів, їхню здатність емоційно й свідомо сприймати музику.
Однією з форм виконавської діяльності учнів запропоновано гру на елементарних музичних
інструментах, що сприятиме
розвиткові музичного слуху, уміння розрізняти ритмічні, темброві та динамічні
особливості звучання.
Основним видом домашніх завдань із предмета мають бути завдання слухати музику в
оточуючому середовищі і розповідати про свої враження на уроках. Доцільно
рекомендувати учням слухати і дивитися протягом тижня певні музично-пізнавальні
радіо- і телепередачі.
Реалізації завдань навчальної програми
сприятиме позаурочне спілкування учнів із музикою: участь
у музично-виховних заходах, роботі
музичних гуртків, відвідування концертів і спектаклів для дітей, домашнє музикування тощо.
1 клас
Тематична
структура програми «Музичне мистецтво» (5–7 класи)
35
годин на рік (1
година на тиждень), з них 4 години
— резервний час
Клас
|
Тема року
|
Теми
|
5
|
Види музичного
мистецтва
|
Музика як вид мистецтва
|
Народна музика
|
||
Професійна музика
|
||
Взаємодія музики з іншими видами мистецтва
(образотворче мистецтво, архітектура, література, театр, цирк,
кіно)
|
||
6
|
Жанри музичного мистецтва
|
Жанри камерно-вокальної музики
|
Жанри хорової музики
|
||
Жанри камерно-інструментальної музики
|
||
Жанри симфонічної музики
|
||
7
|
Музика: діалог традицій
і новаторства |
Мистецтво в нашому житті
|
Новітні музичні явища
|
5 клас. Види музичного мистецтва
|
||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
|
Зміст навчального матеріалу
|
|
Учень / учениця
Знаннєвий компонент
• орієнтується в основних засобах
музичної виразності, їхньої ролі у створенні
музичного образу;
• називає особливості народних
пісень і танців, народних музичних інструментів;
• наводить приклади значення музики в житті, зокрема в побуті, медіапросторі
Діяльнісний компонент
• дотримується правил співу;
• виразно виконує народні пісні з елементами театралізації, зокрема обрядові,
побутові, історичні та ін.;
• створює найпростіший
ритмічний супровід до пісні;
• розрізняє тембри співацьких
голосів, звучання українських народних
інструментів;
• застосовує музичні знання та
вміння у власному житті;
• інтерпретує зміст прослуханих
музичних творів
Ціннісний компонент
• висловлює оцінні судження щодо
образного змісту прослуханих музичних творів;
• виявляє емоційно-ціннісне
ставлення до творів музичного мистецтва;
• усвідомлює українську культурну
ідентичність, виявляє шану до мистецького надбання українського народу й
гордість за нього;
• пропагує національну культуру
через власну художньо-творчу діяльність;
•
виявляє повагу та толерантне ставлення до культурного
розмаїття різних регіонів світу
|
Музика як вид мистецтва
Народна музика
|
|
Учень / учениця
Знаннєвий компонент
• орієнтується у характерних ознаках
програмної та непрограмної, вокальної та інструментальної, хорової та
симфонічної музики;
• орієнтується в поняттях
«вокальна», «інструментальна», «хорова», «симфонічна музика»;
• розуміє зв’язок народної і
професійної музики;
• наводить приклади взаємодії музики та
інших видів мистецтва (образотворче мистецтво, література, театр, цирк,
кіно);
• називає різновиди ансамблів
та оркестрів
Діяльнісний компонент
• порівнює твори вокальної та
інструментальної музики;
• передає музичні образи в
малюнках, пластичних імпровізаціях;
• розрізняє тембри інструментів
симфонічного оркестру;
• характеризує засоби музичної
виразності;
• інтерпретує зміст музичних творів
і творів інших видів мистецтва;
• застосовує музичні знання та
вміння, зокрема форми взаємодії музики з іншими видами мистецтва в процесі
комунікації
Ціннісний компонент
• висловлює оцінні судження щодо
образного змісту прослуханих музичних творів;
• виявляє емоційно-ціннісне
ставлення до творів музичного мистецтва;
•усвідомлює загальнолюдські цінності, транслятором яких є
мистецтво
|
Професійна музика
Взаємодія музики з іншими видами мистецтва
|
|
Наприкінці 5 класу учень / учениця виявляє
здатність:
•
інтерпретувати зміст музичних творів, зокрема
в їх взаємозв’язках з іншими видами мистецтва;
•
передавати враження від музики вербальними,
художніми засобами, засобами ритмопластики та театралізації;
•
виконувати пісні серед однолітків, у родині з рухами та
ритмічним акомпанементом;
•
розуміти зв’язок музики з іншими видами
мистецтва, застосовувати міжпредметні компетентності у процесі
художньо-творчої діяльності;
•
висловлювати власні судження про музику та
інші види мистецтва, виявляти естетичне ставлення до них;
•
брати участь у міжособистісному спілкуванні з
приводу музики, співпрацювати в малих і великих групах;
• проявляти допитливість у процесі пізнання музики,
використовувати різні друковані джерела інформації про музичне мистецтво в
навчально-пізнавальній і соціокультурній діяльності
|
||
6 клас. Жанри музичного
мистецтва
|
||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
|
Зміст навчального матеріалу
|
|
Учень / учениця
Знаннєвий компонент
• орієнтується у характерних ознаках
жанрів камерно-вокальної та хорової музики (пісня, гімн, романс, кантата,
ораторія, меса, літургія та ін.) відповідно до їх призначення;
• наводить приклади творів жанрів камерно-вокальної та хорової музики
Діяльнісний компонент
• порівнює камерно-вокальні та
хорові жанри;
• порівнює власну думку щодо
музики з думкам інших і толерантно ставиться до них, виявляє ініціативу та
взаємодопомогу в груповій роботі;
• виконує пісні, які виражають
різні естетичні почуття;
• інтерпретує образний зміст камерно-вокальних
і хорових творів;
• застосовує набуті знання про
вокальну та хорову музику у власній виконавській діяльності
Ціннісний компонент
• висловлює оцінні судження щодо
музики різних жанрів;
• виявляє емоції, що викликають
твори мистецтва, характеризує їхній вплив;
• усвідомлює загальнолюдські,
естетичні та художні цінності у творах музичного мистецтва різних жанрів;
• усвідомлює необхідність
збереження музичної культури людства
|
Жанри
камерно-вокальної
музики
Жанри хорової музики
|
|
Учень / учениця
Знаннєвий компонент
• знає й розуміє характерні ознаки музичних жанрів — камерно-інструментальних (прелюдія, скерцо, ноктюрн, етюд, варіації,
рондо, соната, квартет та ін.) і симфонічних (увертюра, концерт, симфонія,
симфонічна поема, сюїта та ін.);
• наводить приклади музичних циклів, поєднання жанрів
Діяльнісний компонент
• виконує пісні, зокрема
двоголосні;
• інтерпретує інструментальні твори
різних жанрів;
• порівнює жанри камерної та
симфонічної музики;
• застосовує набуті знання про
інструментальну музику в процесі міжособистісного спілкування
Ціннісний компонент
• висловлює оцінні судження щодо
музики різних жанрів;
• виявляє естетичне ставлення
до музичної діяльності;
• усвідомлює загальнолюдські,
естетичні та художні цінності у творах музичного мистецтва різних жанрів;
•
усвідомлює необхідність збереження
музичної культури людства
|
Жанри
камерно-інструментальної музики
Жанри симфонічної
музики
|
|
Наприкінці 6 класу учень/учениця виявляє здатність:
• інтерпретувати музичні твори різних жанрів, усвідомлюючи єдність
змісту і форми, типи розвитку музики;
• виконувати пісні різних жанрів (соло, в ансамблі, хорі);
• застосовувати набуті музичні знання і вміння для самореалізації,
створення домашньої фонотеки,
складання програм шкільних і позашкільних концертів;
• розуміти зв’язок музики з гуманітарними та природничими
дисциплінами, застосовувати міжпредметні компетентності в різноманітній
творчій діяльності;
• висловлювати оцінні судження щодо музики різних жанрів, виявляти
естетичне ставлення до музичної діяльності, брати участь у дискусіях,
порівнювати власну думку щодо музики з думкам інших і толерантно ставитися до
них, виявляти ініціативу та взаємодопомогу в груповій роботі;
•
проявляти активність у процесі пізнання
музичного мистецтва, використовувати медіаресурси (радіо, телебачення тощо) у
пошуковій діяльності
|
||
7 клас. Мистецтво: діалог
традицій і новаторства
|
||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
|
Зміст навчального матеріалу
|
|
Учень / учениця
Знаннєвий компонент
• орієнтується в особливостях
музичної культури рідного краю;
• називає видатних митців
(композиторів, виконавців, мистецькі колективи тощо) рідного краю;
• знає про аранжування в
музичному мистецтві; наводить приклади аранжування в народній й академічній
музиці;
• наводить приклади відображення етнічних мотивів у класичній і сучасній музиці
Діяльнісний компонент
• виконує пісні, створює
вокальні та інструментальні імпровізації;
• порівнює оригінальні музичні
твори та варіанти їх обробок, аранжувань;
• застосовує знання та вміння з
аранжування народної музики у власній виконавській творчості
Ціннісний компонент
• виявляє емоції, що викликають
твори мистецтва, характеризує їх вплив;
• аналізує твори музичного
мистецтва, виявляє емоційно-ціннісне ставлення до них;
• усвідомлює необхідність
збереження художнього надбання людства
|
Музичне мистецтво в
нашому житті
|
|
Учень / учениця
Знаннєвий компонент
• орієнтується в особливостях
музичних явищ ХХ–ХХІ ст. (джаз, рок,
поп, шансон, авторська пісня та ін.);
• називає виражальні засоби
електронної музики
Діяльнісний компонент
• порівнює рок-оперу, мюзикл і
класичні музично-театральні жанри;
• розрізняє й виконує вокальні
твори сучасних напрямів (джаз, рок, поп, шансон, авторська пісня);
• створює елементарні
музичні/ритмічні композиції, зокрема з використанням комп’ютерних технологій;
• застосовує знання про сучасні
музичні напрями у власній творчій діяльності
Ціннісний компонент
• висловлює емоційно-ціннісне
ставлення до творів сучасного музичного мистецтва;
• аналізує, інтерпретує, дає
естетичну оцінку творам музичного мистецтва, (зокрема, естетично оцінює
музичний супровід медіа та інтернет-простору з активною критичною позицією);
• усвідомлює загальнолюдські
цінності, транслятором яких є твори музичного мистецтва минулого і
сучасності;
•
усвідомлює необхідність збереження мистецького надбання
людства
|
Новаторство в музичному
мистецтві
|
|
Наприкінці
7 класу учень / учениця виявляє
здатність:
• самостійно інтерпретувати музику сучасності, розуміючи
взаємозв’язок традицій і новаторства;
• виконувати сучасні вокальні твори, зокрема мовою оригіналу,
створювати елементарний музичний (ритмічний, пластичний) супровід до них,
застосовувати набуті музичні знання і вміння для самореалізації та у
соціокультурній діяльності;
• розуміти зв’язок музики з предметами інших освітніх галузей і
застосовувати міжпредметні компетентності у процесі самореалізації та в
соціокультурній діяльності;
• висловлювати критичні судження щодо музичних явищ сучасності,
виявляти естетичне ставлення до них, аргументовано доводити власну позицію
щодо музичних явищ сьогодення під час дискусії, брати участь у різних видах
індивідуальної і колективної музичної діяльності;
•
проявляти самостійність у процесі пізнання
музичних явищ сучасності, прагнення використовувати інтернет-ресурси, комп’ютерні програми з
музичного мистецтва в пошуково-дослідній і соціокультурній діяльності
|
||
Комментариев нет:
Отправить комментарий